JUST prichádza z prírody

Mrkva obyčajná

Mrkva obyčajná

Mrkva pochádza z územia Ázie, pravdepodobne Afganistanu, odkiaľ sa ďalej rozšírila do oblasti Stredomoria a potom do Európy. Dnes je rozšírená po celom svete a jedná sa o jeden z najpoužívanejších druhov zeleniny aj u nás. Najlepšie sa jej darí v miernom pásme. Pre optimálny rast mrkvy je vhodné riadne spracovanie pôdy s dostatočným prekyprením a pridaním kompostu pred jarným výsevom. Nie sú vhodné kamenisté ani premočené pôdy, pretože v takomto prostredí sa koreň mrkvy veľmi vetví.

 

V minulosti biela, dnes farebná

Mrkva je dvojročná rastlina z čeľade mrkvovitých, ktorá dorastá do výšky asi 30 až 60 cm. Ide sa o koreňovú zeleninu, ktorá nad zemou vytvára prízemnú ružicu listov. Stonka je striedavo obrastená  delenými, silne strihanými listami trojuholníkového tvaru. Je ukončená zloženým okolíkom malých bielych kvetov. Ako dvojročná rastlina kvitne až v druhom roku. Jej plod je oválny a plochý, s krátkymi čnelkami a háčikovitými ostňami. Tie lákajú hmyz a potom sa zachytia o jeho telo, čím sa roznášajú po okolí. Existujú dva poddruhy. Mrkva obyčajná, pravá (teda pôvodná divoká rastlina), má biely koreň. Vyšľachtená mrkva obyčajná, siata, disponuje celou škálou rôznych farieb koreňa, a to od žltej až po oranžovú, ktorá je u nás najznámejšia.

 

Chutná porcia zdravia

Táto koreňová zelenina obsahuje vitamíny (napr. betakarotén, vitamíny skupiny B, vitamín K), luteín, antioxidanty, vlákninu a minerálne látky. Mrkva je z 88 % tvorená vodou, 5 % tvoria polysacharidy, zhruba 3 % proteíny. Zvyšok je vláknina, ktorá je v mrkve tvorená prevažne celulózou. Mrkva obyčajná patrí medzi zdraviu prospešnú zeleninu. Má preukázateľne pozitívny vplyv na celý rad zdravotných ťažkostí, účinkuje napríklad pri ischemickej chorobe srdca alebo reumatických zápaloch kĺbov. Podstatná je aj ochrana pleti pred slnečnými lúčmi. Betakarotén obsiahnutý v mrkve je významný karotenoid. Ide o provitamín vitamínu A, ktorý pôsobí aj ako silný antioxidant. Okrem toho mrkva pomáha pri obličkových kameňoch,  pôsobí močopudne a odporúča sa aj pri zápche. Vďaka vysokému obsahu vlákniny má priaznivý vplyv aj pri hnačkových ochoreniach. Vďaka obsahu vitamínu A je vhodná ako preventívny prostriedok proti očným poruchám. Táto zelenina pôsobí kladne na šeroslepotu, teda na zhoršené videnie za šera a môže určitým spôsobom pomáhať ku kvalitnejšiemu vnímaniu zrakového vnemu na sietnici. S dioptrickými chybami zraku však pomôcť nedokáže.

 

Pozná ju každá kuchárka

Na príprav jedál je používaný predovšetkým koreň mrkvy. Nenahraditeľnú úlohu zohráva pri varení rozličných polievok a využíva sa ako základ rôznych omáčok. Koreň je veľmi zdravý predovšetkým v surovom stave, takže aspoň raz za čas mrkvu tepelne neupravujte a konzumujte ju buď samotnú alebo nastrúhanú ako súčasť zeleninových šalátov. Ako jedna z mála sa táto zelenina dá kombinovať aj s ovocím, napríklad s jablkom. Jednoduché rýchle cukry obsiahnuté v mrkve sú sacharóza, glukóza, fruktóza a ich deriváty.

Lokalita výskytu

Prezeraním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, ktoré zefektívnia prehliadanie tohto webu.